آمونیاک جهانی در غذا سبب شوری آن می گردد

آمونیاک جهانی (NH3)، گاز بی رنگ و تند متشکل از نیتروژن و هیدروژن. این ساده ترین ترکیب پایدار این عناصر است و به عنوان ماده اولیه برای تولید بسیاری از ترکیبات نیتروژنی مهم تجاری عمل می کند.

کاربرد عمده آمونیاک به عنوان کود است. در ایالات متحده معمولاً مستقیماً از مخازن حاوی گاز مایع به خاک اعمال می شود. آمونیاک همچنین می تواند به شکل نمک های آمونیوم مانند نیترات آمونیوم، NH4NO3، سولفات آمونیوم، (NH4)2SO4 و انواع فسفات آمونیوم باشد.

اوره، (H2N)2C=O، رایج ترین منبع نیتروژن مورد استفاده برای کود در سراسر جهان است. آمونیاک همچنین در ساخت مواد منفجره تجاری (مانند تری نیتروتولوئن [TNT]، نیتروگلیسیرین و نیتروسلولز) استفاده می شود.

در صنعت نساجی، آمونیاک در ساخت الیاف مصنوعی مانند نایلون و ابریشم مصنوعی استفاده می شود. علاوه بر این، در رنگرزی و تمیز کردن پنبه، پشم و ابریشم استفاده می شود. آمونیاک به عنوان یک کاتالیزور در تولید برخی از رزین های مصنوعی عمل می کند.

آمونیاک

مهمتر از آن، محصولات جانبی اسیدی پالایش نفت را خنثی می کند و در صنعت لاستیک از انعقاد لاتکس خام در حین انتقال از مزرعه به کارخانه جلوگیری می کند. آمونیاک همچنین در فرآیند آمونیاک- سودا (که فرآیند Solvay نیز نامیده می شود)، روشی که به طور گسترده برای تولید خاکستر سودا استفاده می شود، و فرآیند Ostwald، روشی برای تبدیل آمونیاک به اسید نیتریک کاربرد دارد.

آمونیاک در فرآیندهای متالورژیکی مختلف از جمله نیترید کردن ورق های آلیاژی برای سخت شدن سطوح آنها استفاده می شود. از آنجا که آمونیاک می تواند به راحتی تجزیه شود و هیدروژن تولید کند، منبع قابل حمل مناسبی از هیدروژن اتمی برای جوشکاری است.

علاوه بر این، آمونیاک می تواند مقادیر قابل توجهی گرما را از محیط اطراف خود جذب کند (یعنی یک گرم آمونیاک 327 کالری گرما را جذب می کند)، که آن را به عنوان خنک کننده در تجهیزات تبرید و تهویه مطبوع مفید می کند. در نهایت، یکی از کاربردهای جزئی آن گنجاندن در برخی از مواد پاک کننده خانگی است