واتر پمپ پراید که سبب قطع دست مکانیک معروف تهران شد

هرکسی که متوجه آب ایستاده زیر ماشین خود شود احتمالاً با یک پمپ آب آسیب دیده یا شکسته سروکار دارد.

خروج مایع خنک کننده مطمئن ترین علامت خرابی واتر پمپ پراید خنک کننده است. اگر آسیب به موقع ترمیم نشود، حتی می تواند منجر به آسیب به موتور شود. راهنمای زیر به شما می گوید که اگر پمپ آب معیوب است چگونه عمل کنید.

پمپ آب مایع خنک کننده را در سیستم خنک کننده خودرو به حرکت در می آورد و در نتیجه گردش بهینه را تضمین می کند.

این تضمین می کند که گرمای تولید شده توسط موتور احتراق به طور قابل اعتماد در محیط آزاد می شود. بنابراین موتور را می توان تنها با یک پمپ خنک کننده کارآمد در محدوده دمایی بهینه نگه داشت.

علائم خرابی پمپ آب چیست؟

شما باید با علائم زیر آشنا باشید تا در آینده سریعتر تشخیص دهید که آیا پمپ آب معیوب است: – دمای موتور در خودرو بسیار بالا است.

  •  نشت مایع خنک کننده زیر خودرو
  • اتصالات و مهر و موم های سیستم خنک کننده آسیب دیده است
  • صداهای ضربه زدن، ساییدن یا خرد کردن

اگر یکی از این علائم رخ داد یا حتی چندین علامت به طور همزمان وجود داشت، باید بلافاصله خودرو را به کارگاه ببرید.

واترپمپ

در بیشتر موارد اگر پمپ آب آسیب ببیند، آب بندی ها معیوب می شوند. اینها می توانند به مرور زمان فرسوده شوند و ترک بخورند – مایع خنک کننده ممکن است نشت کند.

همچنین ممکن است اتصالات پمپ آسیب دیده باشد. مشکلات مکانیکی خود پمپ کمتر رایج است، اما نمی توان چنین نقص هایی را نیز رد کرد. در صورت شنیدن صدای ترد کردن، ساییدن یا ضربه زدن، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا محور پمپ معیوب باشد.

در صورت بروز نقص مکانیکی، قطعه باید به طور کامل تعویض شود. از آنجایی که پمپ آب آسیب دیده دیگر نمی تواند مایع خنک کننده کافی پمپ کند، موتور بیش از حد گرم می شود. اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه یابد، این جزء ناگزیر در دراز مدت آسیب می بیند.

پمپ های خنک کننده که اغلب پمپ آب نیز نامیده می شوند، عمدتاً به صورت مکانیکی از طریق یک تسمه دندانه دار یا دنده V حرکت می کنند و مایع خنک کننده را از طریق مدار خنک کننده موتور منتقل می کنند. پمپ ها را می توان مستقیماً به موتور فلنج زده یا برداشته شد. طرح ها بسیار متفاوت است.

پمپ های خنک کننده باید در برابر نوسانات شدید دما (40- تا حدود 120+ درجه سانتیگراد) مقاومت کنند. تغییر سرعت (500 – 8000 دور در دقیقه) و فشار تا 3 بار نیاز به سطح بالایی از پایداری یاتاقان‌ها و آب‌بندها دارد.

به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت، پمپ های خنک کننده الکتریکی و کنترل شده الکترونیکی در آینده به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت.